Πέμπτη 7 Οκτωβρίου 2010

"Μα απ’ όλες τις αμφιβολίες ομορφότερη είναι σαν οι φοβισμένοι / αδύναμοι σηκώνουν το κεφάλι / και παύουν να πιστεύουν / στων τυράννων τους τη δύναμη!"

εγκώμιο στην αμφιβολία (Bertolt Brecht)
Ευλογημένη να 'ναι η αμφιβολία!
Σας συμβουλεύω να τιμάτε χαρούμενα και προσεχτικά εκείνον 
που το λόγο σας ξετάζει σαν κάλπικη μονέδα 
Άμποτε να ‘σαστε συνετοί και να μη
δίνετε το λόγο σας με σιγουριά πάρα πολλή.
Την ιστορία διαβάστε και θα δείτε
την ξέφρενη φυγή ανίκητων στρατών.
Παντού
κάστρα απάτητα κυριεύονται και της Αρμάδας τα καράβια, που ήταν αμέτρητα σαν έκανε πανιά, στο γυρισμό εύκολα τα μετρούσες.
Έτσι μια μέρα στάθηκε ένας άνθρωπος στην απάτητη βουνοκορφή κι ένα
πλεούμενο έφτασε στην άκρη της απέραντης της θάλασσας.
Α, όμορφο που ‘ναι το κούνημα του κεφαλιού για τις «ατράνταχτες»
αλήθειες! Α, θαρρετή που ‘ναι η φροντίδα του γιατρού για τον άρρωστο που
γιατρεμό δεν έχει!
Μα απ’ όλες τις αμφιβολίες ομορφότερη είναι σαν οι φοβισμένοι
αδύναμοι σηκώνουν το κεφάλι και
παύουν να πιστεύουν
στων τυράννων τους τη δύναμη!
Α, με πόσο κόπο καταχτήθηκε κείνο το σοφό αξίωμα!
Πόσες θυσίες κόστισε!
Πόσο δύσκολο στάθηκε να βρεθεί
πως τα πράγματα ήταν έτσι κι όχι αλλιώς!
Με στεναγμό ανακούφισης το ‘γράψε ένας άνθρωπος μια μέρα
στης Γνώσης το βιβλίο. Καιρό πολύ έμεινε χαραγμένο εκεί μέσα και γενιές ολόκληρες ζήσανε μαζί του, το βλεπαν
σαν αλήθεια αιώνια κι όσοι το ξέρανε καταφρονούσαν όσους τ’ αγνοούσαν. Μα κάποτε, μια υποψία μπορεί να
γεννηθεί, γιατί μια καινούρια εμπειρία
τραντάζει το ατράνταχτο αξίωμα. Ξυπνάει ή αμφιβολία. Και μιαν άλλη μέρα ένας άλλος άνθρωπος στοχαστικά σβήνει απ’ το βιβλίο της Γνώσης
το αξίωμα με μια μονοκοντυλιά.
Ενώ διαταγές τον ξεκουφαίνουν, ενώ τον εξετάζουν για τις φυσικές του ικανότητες γιατροί μουσάτοι, ενώ τον επι θεωρούν
λαμπερά υποκείμενα με χρυσά γαλόνια, ενώ τον κατηχούνε πανηγυριώτικοι παπάδες που του τριβελίζουνε τ’ αυτιά μ’ ένα
βιβλίο γραμμένο απ’ το θεό τον ίδιο ενώ τον δασκαλεύουν
ανελέητοι δάσκαλοι, ό φτωχός ακούει να του λένε πώς ό κόσμος μας είναι ό καλύτερος των κόσμων και πως την τρύπα
στη σκεπή της κάμαράς του την έχει σχεδιάσει ο θεός αυτο προσώπως. Αληθινά, του είναι δύσκολο πολύ ν’
αμφιβάλει για τον κόσμο τούτο.
Ιδρωκοπάει ο άνθρωπος χτίζοντας σπίτι όπου ποτέ του δε θα κατοικήσει.
Μα δεν ιδρωκοπάει λιγότερο κι οποίος δικό του χτίζει σπίτι.
Να οι αστόχαστοι που ποτέ δεν αμφιβάλλουν. Η χώνεψη τους είναι άψογη, κι η κρίση τους αλάθευτη. Δεν πιστεύουν
στα γεγονότα, πιστεύουν μόνο στον εαυτό τους. Αν χρειαστεί
πρέπει αυτούς τα γεγονότα να πιστέψουν. Είναι απέραντα υπομονετικοί — με τον εαυτό τους. Τα επιχειρήματα τ’
ακούνε με αυτί σπιούνου.
Στους αστόχαστους που ποτέ δεν αμφιβάλλουν, συνταιριάζουν οι στοχαστικοί που ποτέ δεν ορούνε. Τούτοι αμφιβάλλουν όχ ι για να πάρουν μιαν απόφαση, αλλά για να μην πάρουν απόφαση καμιά. Τα κεφάλια τους τα χρησιμοποιούνε μόνο για να τα κουνάνε. Με σκοτισμένο πρόσωπο
ειδοποιούν τούς επιβάτες των καραβιών που βουλιάζουν, πως το
νερό είν’ επικίνδυνο. Κάτω απ’ του δήμιου το μπαλτά αναρωτιούνται αν δεν είναι άνθρωπος κι αυτός.
Μουρμουρίζουν σκεφτικά
πως «το θέμα δεν έχει ξεκαθαριστεί ακόμα», και πηγαίνουνε να πέσουν.
Μοναδική τους δράση, ο δισταγμός.
Αγαπητή τους φράση : «Δεν είναι ακόμα ώριμο για συζήτηση».
Γι’ αυτό, αν παινεύεις την αμφιβολία μην παινέψεις
την αμφιβολία που καταντάει απελπισία!
Τι ωφελεί ή αμφιβολία εκείνον που δε μπορεί ν’ αποφασίσει; Μπορεί να πράξει λάθος
όποιος δε γυρεύει πολλούς λόγους για να δράσει. Μ α οποίος πάρα πολλούς γυρεύει μένει άπραγος την ώρα του κινδύνου.
Εσύ, που είσαι αρχηγός, μην ξεχνάς
πως έγινες έτσι είσαι, επειδή είχες αμφιβάλει γι’ άλλους
αρχηγούς! Aσε λοιπόν αυτούς που οδηγείς ν’ αμφιβάλλουνε κι εκείνοι!

10 σχόλια:

  1. δες και το Uncertainty Principle του Heisenberg :)

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Καλησπέρα Chara
    Εγκώμιο στην αβεβαιότητα αυτό, ας πούμε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. @καλώδιο: αυτό το κρίνεις εξ του τίτλου ή γνωρίζεις όντως το περιεχόμενο;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Κάτι βασικά ναι.
    Καλά, καθόλου δε μου φαίνεται πως έχω σπουδάσει και εγώ θετικές επιστήμες ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. "κι εσύ"... όπως ποιοί άλλοι; δεν ξέρω αν σου φαίνεται... πρόσφατα ξεκίνησα να σε διαβάζω και δεν είμαι σε θέση να κρίνω τί σπουδάσες - απολογούμαι!

    εγώ πάντως δεν είμαι των θετικών επιστημών (πράγμα που φαίνεται) - κι ως εκ τούτου με συγχωρείς εκ των προτέρων για τις ακυρότητες που θα ακολουθήσουν...

    όμως,

    ο λόγος που πρότεινα το κείμενο του Η. είναι γιατί έχω την εντύπωση πως η έννοια της αβεβαιότητας επέδρασε στη φυσική, με παρόμοιο τρόπο όπως η έννοια της αμφιβολίας του Μπρεχτ στις κοινωνικές επιστήμες και πιο συγκεκριμένα στην "οντολογία" του πολιτικού υποκειμένου.

    και οι δύο επιτίθονται στον κλασσικό ντετερμινισμό.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Chara
    Καλησπέρα και πάλι.
    Η "απαίτηση μου" να φαίνονται από τα γραφόμενα οι αμαρτίες της νεότητας (θετικές σπουδές)ήταν προφανώς αστειάκι

    Επί της ουσίας αυτό που γράφεις είναι πολύ ενδιαφέρον. Βέβαια είναι σίγουρο πως η έννοια της αβεβαιότητας επέδρασε στην εξέλιξη των επιστημών.

    Όμως έχω τις επιφυλάξεις μου για την επίδραση του Μπρεχτ γενικότερα στις σημερινές πολιτικές επιστήμες

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Taki X
    Ναι...
    Αυτό είναι το εντυπωσιακό. Πως κάποιοι "ξεπερασμένοι" είναι τόσο επίκαιροι.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  8. Πολύ όμορφο!

    Να συζητάτε με αφορμή τον Μπρεχτ, είναι ίσως ακόμη πιο όμορφο

    ΑπάντησηΔιαγραφή