Πέμπτη 22 Απριλίου 2010

μας τα σκοτίσατε. (ίσως να τους έλεγε ένας κυνικός στις μέρες μας)

αλλά άντε βρες κυνικούς φιλόσοφους σήμερα...
-“Είμαι ο Βασιλεύς Αλέξανδρος”.
-“Και 'γώ είμαι ο Διογένης ο Κύων”.
-“Δεν με φοβάσαι;” 
-“Και τι είσαι; Καλό ή κακό;”
-“Τι χάρη θες να σου κάνω;” 
-“Αποσκότησον με”.
(Βγάλε με δηλαδή από το σκότος. Με το  λογοπαίγνιο του Διογένη, η απάντηση του μπορεί και να εννοηθεί έως: “Σταμάτα να μου κρύβεις τον ήλιο”, καθώς οι κυνικοί πίστευαν πως η ευτυχία του ανθρώπου βρίσκεται στη λιτότητα, στη ζεστασιά του ήλιου και δεν ζητεί τίποτα από τα υλικά πλούτη)
 Έτσι υπάρχει στη wikipedia, ο περίφημος και πάντα επίκαιρος διάλογος ανάμεσα στο φιλόσοφο Διογένη και το "Μέγα Αλέξανδρο".
Μετά από σχεδόν τρεις χιλιετίες, άντε βρες άκρη για την ακρίβεια της μεταφοράς. 
Το σίγουρο είναι πως στα χρόνια αυτά οι πνευματικοί άνθρωποι σπάνια   ήταν το ίδιο  καυστικοί με την εξουσία....
για την αποκατάσταση της ιστορικής αλήθειας
- "Μη με σκοτίζεις, ρε μαλάκα."
Βέβαια
Κάπως πιο κομψά
Μας διασώζει ο Λαέρτιος
Τη στιχομυθία
Κι έμεινε πια
Στα εγχειρίδια ιστορίας.
Μα εγώ
Που είμαι «μανούλα» στα τερτίπια της φιλολογίας
Το γράφω ακριβώς όπως ειπώθηκε.
[ Άλλωστε
Τι σόι κυνικός αλήθεια θα 'τανε
Αν διάλεγε άλλο τρόπο
Αν άλλες λέξεις χρησιμοποιούσε
Για να σοκάρει τους μελλούμενους;]
"Μη με σκοτίζεις, ρε μαλάκα."
Χρυσοντυμένος στο φαρί του ο βασιλιάς
- Τι στήσιμο τι άρτιο σκηνικό τι πόζα! -
Δεκαοχτώ χρονώ το κωλοπαίδι
Κι αυτός σκατόγερος
Αλλά με φήμη σεβαστή στο πανελλήνιο
Την επερίμενε
Την επερίμενε σας λέω
Την έλευση του βασιλέα…

Νίκος Χειλαδάκης
από τη συλλογή ΥΚΣΩΣ ή ΙΞΩΣ, 1993

(το ποίημα βρήκα στο blog: Ένα λιβάδι μέσα στην ομίχλη που ονειρεύεται )

3 σχόλια:

  1. Για να μεγεθύνω λίγο τα λόγια του Διογένη να πω, ή να υπενθυμίσω, πως τότε ο φιλόσοφος ήταν ένας ταπεινός αγορασμένος δούλος στο Κόρθιο Κορινθίας.
    Ούτως ή άλλως λόγια σπάνια προς ηγεμόνα, όπως γράφεις.
    Την καλησπέρα μου, την καληνύχτα μου ή την καλημέρα μου;
    Η ώρα προσφέρετε και για τα τρία, διαλέχτε.
    Πάνος

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. ....ή αλλιώς!

    - Είμαι ο Αλέξανδρος ο Μέγας γαμίκουλας

    - Κι εγώ ο Διογένης ο κόπρος

    - Και δεν χέστηκες ακόμα;

    - Γιατί, τι στο διάολο είσαι;

    - Τεσπά, θες κάνα ρουσφέτι;

    - Κάνε στη μπάντα να λιαστώ....

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. αγαπημένοι νυχτερινοί επισκέπτες, ευχαριστώ.
    @ Μαύρε γάτε, καλωσόρισες.

    ΑπάντησηΔιαγραφή