Τρίτη 2 Φεβρουαρίου 2010

γκέτο: ένας πρόχειρος ορισμός και ένα κομμάτι των clash (προσώρας)

με τον "άγιο" των ημερών και τις δηλώσεις του δε θα ασχοληθώ.
"Το γκέτο (ghetto) είναι μια περιοχή όπου άνθρωποι συγκεκριμένης  εθνικότητας ή θρησκείας ζουν ομαδικά, εθελοντικά ή υποχρεωτικά, σε ήπια ή έντονη απομόνωση. Η λέξη ιστορικά αναφέρεται σε περιορισμένες οικιστικές ζώνες όπου υποχρεώνονταν να ζουν οι Εβραίοι, αλλά σήμερα αναφέρεται σε οποιαδήποτε φτωχή αστική περιοχή. Τα αρχικά γκέτο βρίσκονταν στη Βενετία και άλλα εμπορικά κέντρα της βόρειας Ιταλίας· ο αντίστοιχος γερμανικός όρος ήταν Judengasse, και ο Μαροκινός αραβικός mellah. Κατά την διάρκεια του 2ου Παγκοσμίου Πολέμου, στην Ευρώπη, εμφανίστηκαν τα εβραϊκά γκέτο. Οι συνθήκες ζωής σε αυτά τα γκέτο ήταν τραγικές και οι ανθρώπου που ζούσαν στο γκέτο μαστιζόταν από την πείνα και την φτώχεια. Στην εποχή μας γκέτο υπάρχουν σε ολο τον κόσμο,κυρίως στις μεγάλες πόλεις. Στις περιοχές αυτές συνήθως διαμένουν οι μειονότητες(άτομα διαφορετικής εθνικότητας, φυλής η και θρησκείας από αυτήν που επικρατεί). Τα γκέτο αυτά είναι κοινωνικά αποκλεισμένα και περιθωριοποιημένα από την υπόλοιπη χώρα." 

Από τη Βικιπαίδεια είναι, και δείχνει σαφής και ικανοποιητικός, δεν νομίζω πως χρειάζεται να προσθέσω κάτι. Βέβαια απορίες, σκόρπιες σκέψεις και άλλα  επίκαιρα θα μπορούσαν να προστεθούν αλλά δεν θα ήθελα να μπω στον πειρασμό να σκεφθώ ή να γράψω κακές λεξούλες. Βλέπετε η υποχρεωτική κατήχηση που δέχτηκα σαν παιδί εμένα κάτι μου άφησε σε επίπεδο καλών τρόπων τουλάχιστον.

Θα προσθέσω λοιπόν (για την ώρα τουλάχιστον) ένα σχετικό και αγαπημένο κομμάτι των Clash. Πρόκειται για το  "Ghetto defendant" από το "combat rock" 


Οι κάθε λογής έγκλειστοι των ghetto συχνά κατηγορούνται και θεωρούνται οι ίδιοι υπεύθυνοι για την κακή τους τύχη. Όμως στο κομμάτι που ακολουθεί οι clash, σε μία από τις ομορφότερες στιγμές τους, κατηγορούν για αυτό και την ηρωίνη. Η παράλληλη απαγγελία του allen ginsberg το απογειώνει. 

Οι εξουσίες πάντα "φρόντιζαν" τους έγκλειστους με συνέπεια και διάρκεια. Δεν αρκεί το μάντρωμα, άλλωστε η πρόσθεση εύκολα μετατρέπεται ενίοτε σε πολλαπλασιασμό και τότε δεν αρκούν τα κλομπ και τα δακρυγόνα μας λένε οι clash-πρέπει να είναι περιθωριακοί, ακίνδυνοι και ει δυνατόν κραγμένοι (μη μας "taking the city" κιόλας ).

 / - Allen Ginsberg lyrics

/ do the worm on the accropolis
/ slamdance the cosmopolis
/ enlighten the populace

hungry darkness of living
who will thirst in the pit?
/ hooked in metropolis
she spent a lifetime deciding
how to run from it
/ addicts of metropolis
once fate had a witness
and the years seemed like friends
/ girlfriends
her babies can dream
but dreams begin like the end
/ shot into eternity
/ methadone kitty
/ iron serenity

ghetto defendant
it is heroin pity
not tear gas nor baton charge
that stops you taking the city

/ strung out committee
walled out of the city
clubbed down from uptown
sprayed pest from the nest


run out to barrio town
/the guards are itchy
forced to watch at the feast
then sweep up the night
flipped pieces of coin
/ broken bottles
exchanged for birthright
/ grafted in a jiffy

/ strung out committee
/ sitting pretty
/ graphed in a jiffy
/ no pity, pretty

the ghetto prince of gutter poets
was bounced out of the room
/ jean arthur rimbaud
by the bodyguards of greed
for disturbing the tomb
/ 1873
his words like flamethrowers
/ paris commune
burnt the ghettos in their chests
his face was painted whiter
and he was laid to rest
/ died in marseille
/ buried in charleville
/ shut up

soap floods oil in water
all churn in the wake
on the great ship of progress
the crew can't find the brake
klaxons are blaring
the admiral snores command
submarines boil in oceans
while the armies fight with suns
Ακούγοντας το, σχεδόν πάντα θυμάμαι  και και αυτό εδώ , του Κώστα Βάρναλη. (τώρα πως σήμερα θυμήθηκα και το εικονιζόμενο ζωντανό;) έλα μου ντε ....
τράγος: (ο) ουσιαστικό <αρχαίο τράγος>/ το αρσενικό της γίδας/

7 σχόλια:

  1. Σαφές το υπονοούμενο του "ανεξήγητου" συνειρμού! Τουλάχιστον υπάρχει το χιούμορ...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Το εικονιζόμενο ζωντανό σου έχει άποψη για τους μετανάστες;

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Καλή σου μέρα. πολύ ενδιαφέρουσα η ανάρτησή σου. Δεν κατάλαβα όμως το συνειρμό με τον τράγο. Μια απλή και ταπεινή παραμυθού είμαι άλλωστε...

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  4. Βρε, βρε καλώς την Κλέα!
    Σε χάσαμε. Τι έγινες εσύ;

    Όχι tania. O θεϊκός εικονιζόμενος τράγος δεν ομιλεί επί παντός του επιστητού. Είναι αυστηρά προσηλωμένος στο ρόλο που του έχει αναθέσει το λεξικό: "το αρσενικό της γίδας". Για τούτο εκτρέφεται και το κάνει με εξαιρετική συνέπεια, αυτό και μόνο αυτό.

    Και εγώ απορώ με το συνειρμό μου Μαίρη Σάββα, ένα απλό και ταπεινό καλώδιο γεμάτο απορίες είμαι και εγώ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  5. Απίστευτο κομμάτι σε ωραίες μέρες φίλε.
    Άπαιχτο και το εικονιζόμενο ζωντανό σου που εμένα μου θύμισε τον Άνθιμο.
    Να προσθέσω και εγώ κάτι. Την φράση το κέρατπ μου το τράγιο. Δεν υπάρχει πιό επικίνδυνος κερατάς από έναν κερατωμένο τράγο
    Στάθης

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  6. Ωραία ανάρτηση καλώδιε.
    Μου δίνεις την εντύπωση ότι "οι Μοιραίοι" του Βάρναλη είναι η μετάφραση των clash.

    "Αποδιοπομπαίος" είναι η λατινική ονομασία του τράγου;-))

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  7. Στάθη το δικό μου ζωντανό είναι προσηλωμένο στα καθήκοντά του, ξαναλέω...

    tikto, λατινικά;;
    πας να μου βάλεις και τον Πάπα από την πίσω πόρτα, αδελφέ;

    ΑπάντησηΔιαγραφή